Trafiekcijfers april 2021

Vergelijking tussen de periode Apr 2019/2020 en 2021

2019
2020
2021
Verschil
Commercieel:
178
197
+10,7%

2019
2020
2021
Verschil
Bewegingen:
1.963
2.798
+42,5%
Passagiers:
40.402
5.228
-87,1%
Vracht:
1.846
3.539
+91,7%
Vracht:
6.167
3.539
-42,6%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Apr 2019/2020 en 2021

2019
2020
2021
Verschil
Commercieel:
986
759
-23%

2019
2020
2021
Verschil
Bewegingen:
6.816
8.237
+20,8%
Passagiers:
103.552
9.946
-90,4%
Vracht:
8.266
15.106
+74,1%
Vracht:
16.092
15.106
-10,6%


Commentaar:

EINDELIJK WAT MEER BEWEGING IN DE PASSAGIERSTERMINAL

 

Gelet op het federaal groen licht voor niet-essentiële reizen heeft de TUI-groep geleidelijk het passagiersverkeer op de luchthaven Oostende-Brugge opnieuw opgestart.

Hierdoor maakten 5.228 passagiers gebruik van de kustluchthaven (TUI fly, enkele chartervluchten en general aviation samen).

Een vergelijking maken met 2020 heeft geen zin aangezien we toen in een lockdown toestand zaten.

T.o.v. april 2019, een normale maand, lag het passagiersverkeer dit jaar 87% lager.

Zonder tegenslagen zou het aantal passagiers naar de zomer toe stap voor stap weer moeten toenemen. Uiteraard moeten er in 2021 geen mirakels verwacht worden.

Ook het aantal vliegtuigbewegingen bleef in april 2021 ondermaats om de welbekende reden.

Het vrachtverkeer deed het een pak minder goed dan in dezelfde periode van verleden jaar.

Nochtans kon de luchthaven rekenen op een relatief vaste trafiek van klanten als Egyptair Cargo (60 bewegingen t.o.v. 63 in 2020), Qatar Cargo (39 bewegingen t.o.v. 40 in 2020), alsook tal van cargo-vluchten met kleinere toestellen en wat extra vluchten met Antonov 124.

Nieuwkomer is MNG Airlines met een (bijna) wekelijkse vlucht met Airbus A300-600.

Het groot verschil moet gezocht worden in het feit dat april 2020 ons een groot aantal extra vluchten aangebracht heeft, die op andere luchthavens geweerd werden vanwege "coronadrukte' (o.a. Astral Aviation, Magma Aviation).

Ook ontbraken in april 2021 de tussenlandingen van Kalitta Air.

Dat alles resulteerde in een verschil van -42,6%.

In vergelijking met het normaal jaar 2019 steeg het vrachtvolume echter met +91,7%.

Om een lang verhaal kort te maken en geen appels met peren te vergelijken, kunnen we concluderen dat april 2021 geen maand was om over naar huis te schrijven.

We moeten echter de toekomst met vertrouwen tegemoet zien: er komen betere tijden op ons af.